Afbouwen (Door een renovatie gaan) (13)

Gerry Velema
folder_openMens
visibility0 share24
23 Nov 2018

Denk je dat je bijna klaar bent en dan gaan ze nog eens alles overhoop halen. De hele kamer wordt onder handen genomen door de stukadoor. Als deze man vertrokken is zal de schilder komen en ook flink huishouden. 

Dit is de afwerkfase. Het afbouwen: dan worden de puntjes op de i gezet. Het laatste timmerwerk, hang en sluitwerk, glaszetten, stopcontacten monteren. Wat is er nog veel te doen in de afbouwfase, voor we de kamer weer kunnen inrichten. 

Eigenlijk verbaast het mij hoeveel deze slotfase nog van je vraagt. Hoe zit dat eigenlijk in het geestelijk leven? Als je al gebouwd hebt - verbouwd hebt- naar het Bijbelse concept. Je zou kunnen zeggen: als het fundament maar eenmaal goed en stevig in mijn leven er ligt, dan ben ik wel. Misschien denken ook veel christenen wel zo. Ik ben bekeerd, verzekerd van een plaats in de hemel en dat is het dan.

Het fundament is Jezus Christus. Veel christenen geloven en belijden dat Hij het fundament onder hun leven is. De bijbel zegt zelfs dat er geen beter fundament in je leven gelegd kan worden, dan die van Jezus Christus als Heer van je bestaan. Mattheus 8 (24-27) spreekt over een verschillend fundament. De mens heeft een keus hierin: bouwen op zand, of bouwen op de rots, dat is op Jezus Christus. In KorintiĆ«rs 3 wordt uitgelegd dat iedere gelovige - na eerst een fundament te hebben gelegd, nu ook aandacht moet geven hoe hij of zij verder gaat bouwen op dit fundament. Je zou zeggen: hoe wordt de afbouwfase? Het huis moet tevoorschijn komen. Jouw leven mag een huis worden, waar God woont en troont. Een huis waarin de heerlijkheid van God mag wonen.  

Als ik daar aan denk, begin ik toch te denken dat ook in onze hemelse renovatie, we na een intensieve periode van bekering en fundament leggen, muren optrekken, oude dingen wegslopen en nieuwe er voor in plaats brengen, we eveneens in een lange afbouwfase kunnen komen. Want God verlangt er naar dat je huis een afdruk zal zijn van Zijn tempel. Langzaam aan zal de heerlijkheid van God het huis gaan vullen, en dat is te zien. Het aangezicht van je leven gaat veranderen, vernieuwen. Het zal Gods licht en liefde gaan weerspiegelen. 

Het aanzien van jou is het eerste dat opvalt bij andere mensen. Wat zouden ze zien als ze naar je kijken? De mens ziet nu eenmaal aan wat voor ogen is. Wat zien jullie als je mij ziet en wat zien mensen als ze naar jouw kijken. Ik geloof dat de innerlijke renovatie mij ook brengt bij de fase van een Stukadoor en een schilder, van een huisarchitect over de huisinrichting. Dat al deze laatste stappen het doel dienen van de hele renovatie. Hoe gaan mensen minder Gerry zien, en meer Jezus in Gerry's leven. En dit zelfde geldt even zeer ook voor jou.

Dat wie jij bent onder geschikt wordt aan wie God is in jouw leven. Wat Hij voor jou betekent en hoe Hij rust op jouw bestaan. God geeft nieuwe allure aan jouw leven: En dat zijn deze dingen die dan gezien gaan worden door anderen, als ze jou en mij zien: warmte, openheid, gastvrijheid, liefdevol, vriendelijk, geduldig, mededeelzaam, goedheid, trouw, oprechtheid, waarheid, vol van blijdschap, vreugde, sprankelend plezier, vol van zelfbeheersing en vrede, vol van zachtmoedigheid.

Wie deze dingen gaat delen in zijn of haar leven, gaat een huis krijgen waar mensen naar worden aangetrokken. Veel mensen zullen zich thuis gaan voelen. Het mosterdzaadje van geloof groeit uit tot een boom waar vele vogels zich in zullen nestelen.

Dat is ook een mooie vraag om jezelf af en toe te stellen: voelen anderen zich snel thuis bij jou? Kunnen ze bij je terecht als het leven hen tegen zit? (Mag ik dan bij jou?) Heb je nog een plekje over voor een mens die emotioneel zo verkild en koud is geworden, een plekje om nieuwe warmte op te doen. Warmte van God, omdat Gods heerlijkheid rust op ons leven! 

De afbouwfase, ik denk als ik naar mijn eigen leven kijk, dat ik er midden in zit. Wat verlang ik naar dat dat er meer van Gods heerlijkheid gaat rusten en wonen in mijn leven, mijn geestelijke huis, zodat ik beantwoord aan het doel van de renovatie door mijn Heer. 

Laat mijn leven tot eer zijn van Uw naam, dat mijn leven U eert en niet beschaamd. Daarom Heer: maak mij vol van Uw Geest, zodat ik elke dag, tot Uw glorie en eer leven mag! 

Liefs, Gerry 




Bekijk ook eens een bemoediging

Ga voor een herkansing!
29-09-2017 visibility998 share56
Ja en Nee
06-03-2015 visibility2650 share70
Alles geef ik U!
03-01-2014 visibility1802 share0
Hebr.7 Gebogen groei
15-10-2010 visibility36 share0
foto Kaartenset Mix

€ 2,00

Kaartenset Mix
Kaartenset

Kaartenset Mix

God sprak wonderlijk tijdens het tandenpoetsen

07 Dec 2018

God sprak een goed woord tegen Martin Koornstra, op een 'alledaags zomaar moment'... tijdens het tandenpoetsen!