Door een renovatie gaan (10)

Gerry Velema
folder_openMens
visibility0 share2
01 Nov 2018

Hoe lang zijn we nu onderweg?

Dit is de tiende aflevering, dus die tien weken in ieder geval, maar twee maand hiervoor waren we ook al bezig. We wilden zo goed mogelijk meewerken aan de verbouwing, zo goed mogelijk anticiperen op wat er zou komen. 

Je maakt vooraf plannen en ideeën over hoe alles zal gaan, en dan gaat het in de praktijk zo vaak heel anders dan je van te voren hebt bedacht. 

Dat is een enorme les van deze verbouwing van ons voorhuis. Het ging allemaal zo anders en toch in grote lijnen: ja, dit is wel wat we willen. Maar over de manier waarop de veranderingen komen... het gaat je soms veel te langzaam. 

Deze renovatie zie ik als een metafoor voor wat er in mij allemaal plaatsvindt. Ik bevind mij als mens ook in een renovatie proces.

Een mens die zich God toevertrouwd komt in handen van de Grote Restaurateur!
God, die ooit schiep, die ooit de lijnen uitzetten en plannen koesterde voor jou en mij.
God, die geen enkel mens zomaar en zinloos geschapen heeft, omdat er toevallig weer ergens een kind werd verwekt.
God die het DNA profiel heeft bedacht, dat door Hem zo super uniek heeft verbonden aan ieder individu persoonlijk. Dat zelfs onze vingerafdruk van alle andere mensen die bestaan verschilt. Degene dit deze dingen doet, die neemt ook het herstel van mensen voor Zijn rekening! Dat is Jaweh, Jehova, Elohim, allemaal namen voor God de Vader, God de Schepper en God de Redder! De enige echte Restaurateur van mensen harten en mensenlevens. 

Hij kan je leven restaureren. Dan gaat het niet meer om wat er allemaal vandaag speelt en gebeurt, maar dan zal God zijn authentieke scheppingsplan met jou tevoorschijn halen en naar die eerste bestek-tekening, proberen te herstellen. 

En ja, dan zul je ook af en toe 'geduld'  moeten hebben. Geduld met jezelf, geduld met de renovatie van je hart en ziel en leven. Geduld, omdat God vaak werkt met groei. Groei laat zich nooit opjutten. Het helpt niet tegen een boom te zeggen dat hij sneller groen moet worden in het voorjaar. Hij wordt groen als de tijd er rijp voor is.

Wonderen hebben weinig te maken met groeiprocessen. Het is meer een onmiddellijke en ook wonderlijke ingreep. Er gebeuren wonderen op het terrein van de menselijke renovatie. Ja, God kan werkelijk meesterlijke wonderen doen, ook in onze ziel en karakter. 

Maar normaal gesproken, buiten deze wonderen om, is de meest werkzame weg tot verandering (renovatie) de weg van groei en ontwikkeling. Heel langzaam worden we teruggeleid naar het oorspronkelijke plan van God met ons leven. Het vraagt een voortdurende betrokkenheid van ons bij Gods weg met ons herstel. Niet even op vakantie gaan, want juist in vakantiedagen leer je soms het meest. Als wij tot rust komen van alles dat ons afleidt van deze renovatie-klus. God is Meer van het geduld. Hij heeft geduld met mij en met jou... De landman die met geduld wacht. 

Tegenover dit geduld staat regelmatig mijn ongeduld. Om te blijven bij de renovatie van ons voorhuis, ik ken de frustratie van: komen ze vandaag nog niet de wanden stukadoren? Komt vandaag nog niet de elektriciën langs om stopcontacten aan te sluiten aan het netwerk. Komt er weer geen timmerman langs? Gaan ze nu eerst dat doen, waarom niet eerst dat andere? Help, ik begrijp het niet! 

Op deze manier kun je ook denken over je innerlijke renovatie: Wanneer gaat God nu eindelijk eens iets doen aan mijn situatie? Er verandert helemaal niets. Ja, Hij spreekt me aan op dat ene punt, maar ik vind dat andere eigenlijk veel belangrijker.

Met de Bijbel in de hand kun je soms aan je frustratie lucht geven: Heer, U hebt toch beloofd... U zegt hier toch in uw Woord...? Heer, U hebt ons  uit Egypte gehaald... maar waar is nu dat beloofde land? Hoelang duurt het nu nog? 

Geduld is Gods schone zaak. 

De les van de renovatie van vandaag, van een maandenlang traject waar heel veel simpelweg gewacht moet worden, heeft me nog een keer op het hart gedrukt, dat ik ook geduld nodig heb in mijn geloofsleven. Vertrouwen dat God het werk, dat Hij in mij is begonnen, zal voltooien, ook al duurt het nog even voor het klaar is. Ik wil daar op wachten. Ik blijf wat het huis betreft tegen mezelf zeggen: nog even geduld Gerry, deze chaos gaat voorbij en het gaat klaar komen! Zo zeker als ik dát weet, nog sterker weet ik dat Vader God mij terug leiden zal naar Zijn oorspronkelijke en oh zo goede plan met mijn ziel en bestaan. Hier en tot in eeuwigheid. Het zal op een dag zichtbaar en realiteit voor me worden. Dus, heb nog even geduld, alsjeblieft. 

Gerry 


Bekijk ook eens een bemoediging

De hut!
05-04-2013 visibility392 share0
Bruiloftsfeest!
30-03-2012 visibility111 share0
Vergeven (2), wat lastig soms
02-03-2012 visibility124 share1
Dwaas voor God
20-01-2012 visibility125 share0
foto Kaartenset Mix

€ 2,00

Kaartenset Mix
Kaartenset

Kaartenset Mix

In de hemel brandt nog licht

02 Nov 2018

Kom en maak het mee: een bijzondere presentatie bij de christelijke boekhandel Riemer in Groningen, op vrijdagavond 16 november. Gratis toegang, wel even opgeven bij de boekhandel.