Wonderlijke digitale wegen

Gerry Velema
folder_openMens
visibility0 share1
25 May 2017

We hebben er nu 15 weekenden op zitten in ruim 6 jaar tijd. 

Nee, we zijn geen grote organisatie. Nee, we verdienen hier niets aan. Het is een liefdewerk. Trouwens, liefde? Waar liefde woont, gebiedt de Heer zijn zegen! Dat is misschien dé reden dat we zo ongelooflijk veel zegen zien rusten op dit eenvoudige initiatief. Er rust zoveel liefde in dit werk. Liefde, zorg en persoonlijke aandacht. Ingrediënten waarmee God de ziel van de mens versterkt. 

Toen we met dit Nabij-werk begonnen, dacht ik eerlijk gezegd, echt niet aan iets dat we 15 keer zouden gaan doen. Ik kon niet verder denken dan de eerste paar keer. Maar die weekenden werden ook voor onszelf als team zo'n voorrecht en zo'n enorme zegen, dat we door zijn gegaan. Iedere keer opnieuw. Het is een geloofs-avontuur, aan de hand van onze Vader. 

Als in mijn kerk een doopdienst wordt gehouden en we weer nieuwe dopelingen hebben zien onder gaan om Christus weer op te staan, dan besluit vaak de Oudste van dienst in het bad met deze woorden: Heer, opnieuw is vervuld wat U ons hebt opgedragen! Naar de gemeente en onze gasten roept hij vervolgens uit: En nog, nog steeds is er plaats!  Heb geloof en laat je dopen!

Na ons 15 weekend voelde ik ook zoiets: Vader in de Hemel, wij hebben opnieuw Uw opdracht vervuld 'Versterk uw broeders en zusters!' (Lucas 22: 32) en nog steeds is er plaats! Nog steeds zijn we bevlogen om met deze missie door te gaan. 

We doen dit werk met een team van vijf vriendinnen in Christus. Hoe goed is het om samen God te dienen, pas dan leer je het hart van je broer en zus echt kennen. Dit team is een wonder op zich, want goed beschouwd: we kunnen er eigenlijk niet één van missen.

Gery L. is onze gastvrouw,  Atty verzorgd de muziek, Gerlinde doet de catering, Bea heeft de pastorale verantwoordelijkheid en Gerry verzorgd de bemoedigingen. 

Wat doen we dan in zo'n weekend, welk programma is, wat zijn onze doelen etc?
Er is geen ander doel dan samen bij God te zijn. We komen met onze gasten voor een periode van bijna 48 uur bij elkaar. Ja, de slaapuren tellen we ook mee. God wijkt niet als we gaan slapen, maar werkt echt door met zijn Geest. Dit weekend is niet uit op snel resultaat boeken. Er is geen volgestouwd programma, maar er is tijd... Tijd om tot rust te komen, na te denken, geïnspireerd te worden, je verhaal te delen, en te genieten van simpelweg samenzijn als kinderen van God, de Heer nabij. 

Wij geloven diep dat God in ons midden is, dat onze gasten en wij zelf dat zullen gaan ervaren. We hoeven zelf niet iets te bewerken, dat doet de Heer zelf. We zijn met onze gasten, bij Hem. Nabijheid staat centraal, nabijheid doet haar werk, en dit alles gebeurt onder de bezielende leiding van onze Hemelse Vader, die ons zelf elke keer opnieuw intens nabij is. God is nabij! "Ik ben" er! 

Maken we wonderen mee? Wat denk je zelf? Het is al een wonder in Gods vrede te mogen vertoeven.

We willen altijd van die grote verhalen horen, maar bij ons zijn de wonderen te teer, te persoonlijk. Als tranen gedroogd worden een wonder is, ja, dan maken we veel wonderen mee. Als koude harten verwarmd door God; ja, dan gebeuren er zeker wonderen. Als angstige mensen weer moed vatten, ja, dan ook! Als eenzamen zich weer thuis gaan voelen in Gods aanwezigheid;  ja, dan gebeuren er wonderen in ons midden. 

Onze kleine werk gebeurt in alle stilte, we kunnen dit niet podium geven.  Nabijheid vraagt om kleinschaligheid, je moet elkaar kunnen aankijken, kunnen vasthouden. Het lijkt bijna iets dat uiterlijk 'ondergronds' gebeurt, ons weekend, zomaar ergens op het platteland in de grensstreek van Friesland, Drenthe en Groningen. 

Onze gasten komen uit het hele land, zelfs uit België of nog verder weg. Gasten die met Openbaar Vervoer komen, worden van het station van Groningen opgehaald en teruggebracht. Tom tom brengt de gasten met auto wel bij ons terecht! 

Dit werk is bij uitstek voor hen die bemoediging en even tijd voor zichzelf nodig hebben. Sterken en gezonden hebben geen geneesheer nodig, zei onze Heer Jezus. We zijn dat woord een beetje beter gaan begrijpen. 

De laatste keer sloten we als team dit weekend af met een lied. We zongen samen voor God: 

Want nu zegt de zwakke, ik ben sterk, 
zegt de arme ik ben rijk

om wat de Here heeft gedaan
voor ons! 

Breng dank aan de Eeuwige! 

Oh God, om wat U opnieuw hebt gedaan,  brengen wij U dank! Zoveel dank! 

Gerry 


foto's van onze weekenden staan op Facebook, maar dan een wat minder prominente plek dan onze eigen pagina: kijk maar even


Bekijk ook eens een bemoediging

Olijfolie
08-03-2016 visibility141 share14
Simon
05-03-2016 visibility1085 share36
Uitrusten bij God
09-10-2015 visibility3024 share124
Mandarijntje
16-05-2013 visibility182 share0
foto Verbonden

€ 9,99

Verbonden
Gerry Velema

Verbonden is het vierde boekje in de serie 'Een bemoediging voor jou!' Het boekje staat vol persoonlijke en eerlijke levenslessen over liefde, vriendschap en relaties. Een boekje, als hartsrelaties je aan het hart gaan!

Rennen voor vrede en gerechtigheid

13 Oct 2017

Open Doors zet zich in voor onze broers en zussen in gebieden waar de onderlinge vrede en waar gerechtigheid ver te zoeken is...